Tuesday, 31 May 2016

Novel: Kasih Yang Telah Hilang (Bab 1)


Cerita ni saya ingat lagi,
i do it when i form 2.
so yang baca and tolong perbaiki bahasa dalam story ni of course my senior thn lepas. 
TQ.
Mungkin dalam Bab ni pun akan di edit balik.
Dari segi jalan cerita so on.

____________________________

BAB 1

“Happy birthday to you, happy birthday to you… happy birthday to Aina … happy birthday to you,” kedengaran semua ahli keluarga Aina menyanyikan lagu ‘Happy Brithday’ kepada Aina. Terkejut Aina apabila mendengar semua ahli keluarganya menyanyikan lagu itu kepadanya. Kepalanya sudah di ketuk perlahan. Macam manalah aku boleh lupa hari lahir aku sendiri monolog Aina dalam hati.

“Aina tiuplah lilin tu,” bisik abang Aina, Megat Shaeizlan. Selepas mendengar kata abangnya itu dia terus meniup lilin. Kedengaran bunyi tepukan bergema disekeliling Aina.

Aina memandang ibu, ayah serta abangnya dengan bersilih ganti lalu Aina terus meluru ke arah keluarganya seraya itu terus dia memeluk mereka.

“Happy Brithday sayang!” ucap ibu dan ayah Aina lalu mereka mencium pipi Aina. Aina tersenyum bahagia lalu mengucapkan terima kasih kepada ibu, ayah dan tidak dilupakan juga kepada abang kesayangannya.

SELEPAS mereka habis menyambut hari lahir Aina pada malam itu, secara tiba- tiba Megat Shaeizlan menolehkan kepalanya ke arah Aina. Kelihatan Aina sedang duduk di atas sofa sambil memejamkan mata, nampak gayanya Aina seperti sudah tidur. Tiba- tiba ‘Ting!’ mentol sudah menyala di atas kepala Megat Shaeizlan, tandanya tanduk di kepalanya juga telah tumbuh. Tersengih- sengih jahat Megat Shaeizlan lalu dia bangun dan berjalan ke arah peti ais.

“Abang, cuba awak tengok anak teruna awak tu! Mesti dah tumbuh tanduk dia tu,” kata Siti Saleha kepada suaminya Megat Izzudin sambil menundingkan jarinya ke arah Megat Shaeizlan. Megat Shaeizlan sedang berjalan ke arah peti ais lalu mengosokkan tapak tangannya sambil tersenyum jahat tanpa menghiraukan mata ibu dan ayah yang sedang memandang ke arahnya.

Megat Izzudin hanya mengelengkan kepalanya apabila melihat perangai anak terunanya itu. Nampak sahaja dah besar panjang, tapi perangai…..ish.. ish.... Nauzubillah! macam perangai budak- budak tadika, monolog Megat Izzudin dalam hati.

Megat Shaeizlan terseyum-senyum sambil membuka pintu peti ais lalu di ambil beberapa ketul ais yang sudah beku. Sesudah di ambil beberapa ketul ais itu lalu dia  berjalan ke arah Aina.

Kelihatan Aina benar- benar terlena di atas sofa, Yes! jerit Megat Shaeizlan dalam hati. Dia mula meletakkan ais yang di pegangnya tadi di kedua- dua tapak tangan Aina, di kedua- dua tapak kaki Aina , di dalam badan Aina dan tiba- tiba ...

“Hurm…… sejuknya,” kata Aina dalam keadaan mamai. Apabila Megat Shaeizlan Nampak mulut Aina terbuka, cepat- cepat dia sumbatkan ais yang masih berbaki di tangannya ke dalam mulut Aina lalu dia terus menyorokkan diri. Segar terus mata Aina dan apabila dia bergerak sedikit habis semua ais jatuh bertaburan di atas sofa. Kemudian Aina mengeluarkan ais yang ada di dalam mulut dan didalam bajunya. Mukanya sudah berubah tona. Dalam hati Aina  menyumpah senarah abangnya itu, kerana dia tahu semua ini selalunya kerja Megat Shaeizlan sorang saja.

“ABANG!!!!!!!!!! ” jerit Aina dengan kuat. Agak-agaknya boleh roboh rumah banglo Tengku Izzudin. Aina berasa bengang apabila abangnya itu ganggu tidurnya. Aina ingin segera bangun tetapi sebelum itu dia mengubah dahulu posisi kakinya. Takut- takut nanti dia terjelopok pula.

“Alamak baby naga sudah keluarkan api, Cabut !!! ” jerit Megat Shaeizlan apabila melihat Aina sudah bangun dari sofa. Megat Shaeizlan sudah membuka langkah seribu apabila dia melihat adiknya itu sudah mencerlungkan mata ke arah nya.

“Cabut jangan tak cabut nanti ada yang hitam sebab kena dek apinya baby naga ni,” kata Megat Shaeizlan dengan kuat sambil melarikan diri. Ei.... teruknya abang aku ni.... tak ada gelaran lain ke yang nak di bagi aku, macam comel ke? Angle ke? kata Aina dalam hati sambil mengepal- ngepal tangan.

“Kurang asam punya abang,” jerit Aina sambil mengejar abangnya. Maka terjadilah aksi kejar mengejar antara dua adik beradik. Macam anjing dengan kucing, pantang di usik langsung kata Megat Izzudin dalam hati.

Siti Saleha dan Megat Izzudin hanya tersenyum sambil menggelengkan kepala. Mereka mengangkat punggung lalu berjalan ke kamar tidur mereka dek kerana malas mahu melayan kerenah adik- beradik itu.

“Wah, ini tak boleh jadi ni! boleh tahan laju jugak baby naga ni,” kata Megat Shaeizlan sendirian sambil meneruskan larian. Habis satu rumah mereka maraton pada malam ini. Terkejut Megat Shaeizlan apabila melihat di depannya itu ialah jalan mati. Cepat- cepat dia memberhentikan langkah takut- takut nanti dia terlanggar dinding. Megat Shaeizlan memusingkan badannya, mata tertancap pada muka adiknya yang sudah ada di hadapannya. Oh, my gosh! kata Megat Shaeizlan dalam nada separuh berbisik. Apabila Aina mendengar kata abangnya itu dia terus tersenyum tanda kemenangan.

“Hah! mana abang nak lari lagi?” tanya  Aina dengan nada sinis sambil bercekak pinggang. Megat Shaeizlan menjadi gugup. Tanpa sempat Megat Shaeizlan mengelak, dengan sepantas kilat Aina mencubit lengan abangnya.

“Ouch!....”terjerit kecil Megat Shaeizlan sambil mengusap-usap lenganya yang terkena cubitan berbisa adiknya itu. Aduh! Sakitnya macam ketamlah adik aku ni……agak- agaknya adik aku ni darah keturunan ketam kut.

“Abang mengutuk Aina ye?” tanya Aina. Eh? Macam mana dia tau ni?  Alamak kantoi sudah. Megat Shaeizlan hanya tersengih- sengih sahaja tanpa menjawab soalan Aina tadi.
“Adik ..... sakit tau lengan abang ni. Tak kesian ke kat abang? Boleh lembam sampai seminggu tau” kata Megat Shaeizlan dengan manja. Dia sebenarnya saja je cakap macam tu lagipun takkanlah nak bermanja- manja dengan adik sendiri pun tak boleh kan.

“Eh? Betul ke sakit? Siannya..... nak tak adik cubit satu badan? Tu baru saja lengan, belum lagi yang lain” kata Aina dengan selamba. Membulat mata Megat Shaeizlan apabila mendengar kata- kata Aina tadi. Mak ai? Takkanlah sampai macam tu sekali? Kejam gilar dowh adik aku ni, ni dah kira kes mendera namanya.

“Malaslah adik nak layan abang, daripada adik terus layan abang baik adik pergi masuk tidur dulu” sambung Aina lagi lalu tangannya dihulurkan tanda ingin menyalami abangnya itu.  Megat Shaeizlan sudah menjungkitkan keningnya lalu dia menyambut huluran tangan Aina itu dan apabila Megat Shaeizlan menyambut huluranya, Aina pun terus menyalami tangan abangnya itu sambil itu tangan Megat Shaeizlan di picit kuat lalu dilepaskan.

“Ei... nakal ya adik abang ni” kata Megat Shaeizlan sambil itu dia mengusap kepala Aina dengan kasar sehingga menyebabkan rambut yang telah sedia kusut itu bertambah kusut lalu dia melarikan diri masuk ke dalam bilik sambil menjelirkan lidah kepada Aina.

Aina yang hanya sempat melihat sahaja sudah berasa geram. Grrr! Aku campak jugak abang aku ni dalam lombong karang, haish!  

_______________________________________

Pendek sangat kan bab ni? nanti saya akan tambahkan lagi babnya insyaAllah. After spm :)




No comments:

Post a Comment