Saturday, 21 February 2015

Pembetulan Penulisan


Hai, Act saya nak kongsi je tentang penulisan yang selalu orang salah guna pakai.

Ceh!

Tah betul ke tidak ayat aku ni haha (//slap)

Kebanyakannya kita selalu tak sedar yang ejaan kita salah.
Oleh itu, meh sini saya bukak mata anda semua seluas- luasnya (//slap)


Kesalahan Ejaan
  •  - Kebanyakkan (Orang selalunya tidak sedar bahawa eja 'kebanyakkan' ni salah. Ejaan yang betul tiada 2 'k' hanya satu 'k' sahaja) Yang Betul : Kebanyakan


Sebab:  -Ia di eja begitu kerana hukum tatabahasa dah memang macam tu. nak ubah? tak boleh!
             - apabila imbuhan 'ke' di hadapan yang betulnya macam ni 
                ke........an [betul]
                ke........kan [salah]

Kata Jamak
  •  Apabila kata jamak + kata ganda [x] (salah)

          contoh:- 1) Semua rakyat- rakyat (salah)
                        2) Semua rakyat              (betul)
          
                        1) Banyak orang- orang (salah)
                        2) Banyak orang             (betul)

Sebab: Kata Jamak yang berada di hadapan sudah menunjukkan benda itu banyak. Jadi kenapa perlu gandakan sedangkan kata jamak itu sudah menerangkan bahawa benda itu banyak.

______________________________

Ok.

Alhamdulillah.

Sekian dari saya.

Moga ia bermanfaat.

Assalamualaikum

psstttt: info daripada guru Bahasa Melayu saya.

No comments:

Post a Comment